Klima og miljø

Bærekraft – Klima og miljø

Sandefjord Fotball har tatt steg for å redusere sitt klimaavtrykk og bidra til en mer bærekraftig fremtid. Klubben har implementert miljøvennlige tiltak som går utover fotballbanen. En nøkkelendring er innføringen av en miljøvennlig kunstgressbane, som ikke bare gir optimale spillforhold, men også reduserer bruk av ressurser og giftige materialer. Denne innovative tilnærmingen vitner om klubbens engasjement for å integrere miljøvennlige prinsipper i alle aspekter av sin virksomhet.

Videre har Sandefjord Fotball tatt i bruk fjernvarme som en alternativ energikilde for oppvarming av banen og andre fasiliteter på stadion. Dette initiativet reduserer klubbens avhengighet av fossile brensler og reduserer dermed utslippene av klimagasser. Den bevisste overgangen til en mer bærekraftig energikilde styrker klubbens rolle som en miljøbevisst aktør i samfunnet.

Klubben har i samarbeid med Ragn Sells også implementert grundige kildesorteringsprogrammer på stadion for å håndtere avfallet på en mer effektiv måte. Dette inkluderer resirkulering av plast, papir, glass og annet avfall, med sikte på å minimere mengden avfall som går til deponi. Sandefjord Fotball tar dermed et aktivt standpunkt i å fremme en sirkulær økonomi og redusere miljøbelastningen.

Gjennom disse bærekraftige tiltakene viser Sandefjord Fotball vei for andre idrettsorganisasjoner, og de fungerer som et positivt eksempel på hvordan en sportsklubb kan spille en aktiv rolle i å redusere klimapåvirkningen og fremme en grønnere fremtid. Dette initiativet reflekterer klubbens forpliktelse til å være en positiv kraft ikke bare på banen, men også i samfunnet som helhet.