Bærekraftsstrategi

Bærekraftsstrategi Sandefjord Fotball

Sandefjord Fotball har forpliktet seg til en bærekraftig utvikling gjennom etablering og implementering av en helhetlig bærekraftstrategi, som er i tråd med de overordnede målene for norsk fotball. Inkludering står som en sentral søyle i klubbens strategi, og tiltakene som er innført søker å skape et åpent og mangfoldig miljø for alle involverte. Klubben legger vekt på opplæring og bevisstgjøring for å fremme en kultur preget av likeverd og respekt, og har implementert retningslinjer som sikrer at alle medlemmer av fotballfamilien, uavhengig av bakgrunn, føler seg velkomne og verdsettes.

Mot hets og trakassering har Sandefjord Fotball implementert nulltoleransepolitikk og et effektivt rapporteringssystem. Spillere, ansatte og supportere oppfordres til å ta aktiv del i å skape et trygt miljø ved å rapportere eventuelle hendelser. Klubben tar raskt og konsekvent affære ved slike rapporter, og dette bidrar til å skape en kultur der negative atferdsmønstre ikke tolereres.

For å sikre trygge rammer har klubben investert i tiltak som fremmer spillernes fysiske og mentale helse. Dette inkluderer tilgang til kvalifisert medisinsk personale, samt mentale støtteprogrammer. Sandefjord Fotball har også gjennomført nødvendige tilpasninger for å imøtekomme behovene til mennesker med funksjonsnedsettelse, og kontinuerlig arbeider med å forbedre tilgjengeligheten i alle aspekter av klubbens aktiviteter.

Når det gjelder klima og miljø, har Sandefjord Fotball implementert bærekraftige praksiser for å redusere sin miljøpåvirkning. Dette innebærer resirkulering, energieffektivitet og bevissthet om karbonavtrykk. Klubbens bærekraftstrategi reflekterer ikke bare klubbens ansvar som en aktør i samfunnet, men også en forpliktelse til å være en ledende kraft innenfor norsk fotballs bærekraftige utvikling.