Fotball, skole og pandemi: – Krevende å kombinere

De vil gi fotballdrømmen en sjanse. Men i hverdagen er det også lekser og prøver. – Et godt samarbeid med skolene er helt avgjørende for de unge spillerne, sier SFs utviklingsleder Martin Jensen.

I et stille rom på Release Arena sitter en håndfull unggutter med bøyde hoder og konsentrerte blikk mot PC-skjermene. Også i dag er det god avstand mellom bordene, men ikke bare på grunn av korona.

Sandefjords yngste A-lagsspillere har skoleprøver å levere.

Finnes ingen grense

– Det siste halvannet året har de yngste spillerne i A-lagsgruppa levd med strenge restriksjoner og kohorter. Da er det godt å ha et nært samarbeid med skolene. I dag er det spillerne som går på Sandefjord videregående skole som får muligheten til å gjennomføre prøvene sine her på stadion, forklarer Martin Jensen.

Ukentlig er utviklingslederen i kontakt med skolene. De offisielle samarbeidsavtalene med SVGS og Wang Toppidrett sikrer en tilrettelagt hverdag for de unge utøverne.

– Resten av skolen tenker sine fag og sine områder. Min jobb er å overbevise dem alle at vi må tilrettelegge så godt som mulig for elevene, for det går jo utover andre. Det er jeg som må ta den kampen, sier Morgan Liljebäck, avdelingsleder for idrett ved SVGS.

Som toppidrettens forsvarer er han villig til å strekke seg langt for å overbevise skoleledelsen og lærerne.

– Jeg tenker at det ikke finnes noen grenser for hvor langt vi skal strekke oss for at en elev skal få til både toppidrettssatsing og skole. Er det mulig å få det til, så skal vi klare det, sier Liljebäck.

– Ganske ekstremt

Han understreker at det ikke bare gjelder fotball, men alle toppidrettselever.

– Det er uavhengig av idrett. Skal du på en viktig samling eller delta i mesterskap, og du ikke kan bli smittet i forkant, ordner vi hjemmeundervisning de siste 14 dagene før avreise. I verktøykassa mi har jeg ordninger som idrettspermisjon og selvstendig studiearbeid som jeg bruker for dem som trenger det.

Han bruker Peder Meen Johansen som eksempel. Det siste året har den unge midtbanespilleren tatt steget til Sandefjords A-lag og Norges U18-landslag. SVGS har tilrettelagt med alternativ skole under hele pandemien.

– Det har vært ganske ekstremt, medgir Morgan Liljebäck.

– Det individuelle opplegget krever naturligvis mye av Peder, men det krever også stor fleksibilitet fra lærerne og mye tilrettelegging fra skolens side. Jeg håper at Sandefjord Fotball ser hvor langt vi strekker oss. For dette er jo en balansegang, sier han.

En liten bekymring

Det siste er også fotballansvarlig ved Wang Toppidrett i Tønsberg opptatt av. 

– Vi har sett en utvikling der arbeidsdagene i Sandefjord Fotball blir stadig lengre for elevene, og det er noe vi bør se på sammen, mener sportssjef Per Egil Swift.

Han har selv bakgrunn som toppspiller i FK Tønsberg, Vålerenga, Start, Lyn og Tromsø, og synes kravene til unge spillere har økt vesentlig.

– Enkelte fotballelever får knapt tid til å være på skolen og må ta et bevisst valg. De velger å gå «all-in» på fotballen, for det er nå sjansen er der. Det er moro hvis det lykkes, men det er en utvikling jeg er litt bekymret over, poengterer Swift.

Det handler ikke bare om at karakterene faller og at elevene mister verdifull utdanning.

– I like stor grad handler det om verdien av å delta på den sosiale arenaen, være til stede i klassemiljøet og på skolens egne fotballøkter, sier han.

– Jeg tror at skoletreninger er viktig også for spillerutviklingen, for fotballen. Overgangen fra junior til A-lag i toppfotballen er tøff. Jeg tror det er lurt å ha med seg noen skoletreninger der fotball oppleves som mindre krevende, litt friere. Fotball skal være gøy også.

Balanse er viktig

I samarbeidet erkjenner SF at skolen er viktig. For selv om flere lokale talenter signerer profesjonell kontrakt med klubben, er det langt igjen til de store pengene. All statistikk viser at bare et fåtall vil kunne leve av fotballen.

– Skolen går foran. Der har jeg en klar avtale med Martin Jensen. Hvis spillerne ikke leverer på skolen, trekker jeg tilbake verktøykassa mi, sier Morgan Liljebäck ved SVGS.

– Det får gutta til å skjerpe seg, og da leverer de bedre på skolen. Det er deres ansvar å holde kontakten med lærerne. Når jeg får beskjed om at de er i rute med skolen igjen, er de «good to go». Da fortsetter vi med tilretteleggingen.

Også på Wang opplever skoleledelsen at samarbeidet fungerer godt. Samtidig poengteres det at spilleren og eleven må lyttes til.

– Vi ønsker naturligvis å legge til rette slik at talenter kan gi fotballdrømmen en sjanse, men vi har alltid et ansvar for hele mennesket, sier Per Egil Swift.

– Vi kan lage gode avtaler mellom klubb og skole, ha høye mål om å utvikle toppspillere. Men vi må aldri glemme at vi jobber med unge mennesker, at dette er krevende. Vi må følge dem opp og spørre dem innimellom: «Har du det bra?»

Annonse fra Eliteserien: