Vinnere på og utenfor banen

SF Gatelag kunne heve pokalen over hodet etter å ha vunnet serien for gatelag.

En fantastisk sesong toppet seg for SF Gatelag da de kunne løfte pokalen over hodet som seriemestere på Marienlyst stadion.

Laget møtte nyetablerte Ham-Kam i sesongens siste serierunde. En kamp som aldri ble spennende, der seriemesterne rett og slett var flere hakk bedre enn motstanderen sin gjennom hele kampen.

Stråler for en normal hverdag

Keeperhelt Trond Haugen trekker frem det sterke samholdet som en viktig faktor for den store oppturen hele gatelaget har. - Vi var en 7-8 mann på trening i juli og trente i hele ferien. Vi har blitt et mer sammensveiset gjeng denne sesongen, sa keeperen som byttet til utespiller i andre omgang av den siste seriekampen.

- Jeg har opptur hele tiden om dagen. Først nå med å være her som seriemester og i morgen skal jeg ta lappen på sykkel og bil. Etter å ha vært 10 år uten, forteller Haugen.

- Nå er jeg tilbake til en normal hverdag etter så mange år uten å ha vært tilstede i det hele tatt egentlig, sier han etter å ha slitt med rus i flere år. Den dårlige delen har ikke vært der på over ett år og skal aldri tilbake understreker Haugen.

- Det beste ettervernet

- De to siste årene av mitt liv har vært de mest givende, sa trener Roger Iversen etter serieavslutningen.

Fredrikstad sjekket dette og det koster 2,5 mill å ha en narkoman eller rusmisbruker. Nå har ikke vi så mange av dem igjen for de har vært så vanvittig flinke. Så da lurer jeg på hva vi har spart Sandefjord Kommune med. Dette har livets rett uten tvil og kanskje det beste ettervernet som finnes, smiler Iversen.

Rikere hverdag

Marco Anthonus var en annen av spillerne som smilte fra øre til øre etter kampen. -Gatelaget har gitt meg en stor og god forandring. Jeg har noe å gå til hver dag og er i fysisk aktivitet. Det krever den behandlinga jeg skal ha, så det passer meg veldig bra, forteller han.

Den nye hverdagen til Marco inneholder nå også arbeidstid i SF-Shoppen på kampdag. Klubbens supporterbutikk på Komplett Arena. - Det er veldig gøy. Jeg liker salg og fotballsupportere er veldig kule. Det har vært veldig positivt.