Dette er fanzone

Fanzone er et samlingspunkt og en møteplass hvor familier og supportere møtes 1,5 – 2 timer før kampene og bygger opp stemning og engasjement før kampene.

Fotballkampene er viktigst, men klubbene ønsker gjennom dette tilbudet å forsterke og utvide totalopplevelsen for publikum.

Fanzone ligger i ankomstområdet på stadion og det er tilrettelagt med mat og drikkekonsepter, fotballturneringer for barn, underholdning, aktiviteter og konkurranser, barnebursdager, musikk og - selvsagt besøk av spillere, klubbkjendiser og maskot.

Fanzone er også et område hvor klubbens- og ligaens samarbeidspartnere gjennom ulike aktiviteter tilbyr sine produkter og tjenester til klubbenes supportere.

11 av 16 klubber kjører Fanzone på minimum 10 kamper i år og planen er at konseptet lanseres på alle Eliteserie-arenaene fra 2018.

Bakgrunnen

I forbindelse med lanseringen av Eliteserien høsten 2016 startet jobbingen med hvordan vi skulle ta ut den nye merkevaren ute på arenaene.

Norsk Toppfotball gjennomførte en publikumsundersøkelse i mai 2016 hvor det kom tydelig frem at publikum ønsket en bedre totalopplevelse på kampdag.

Klar for innrykk på Fanzone på Ulevaal stadion
Mer enn 2 x 45 minutter med fokus på underholdning, mat og drikketilbud, aktiviteter og konkurranser, høy grad av service og barnevennlighet og en mulighet til å bli bedre kjent med klubben og spillerne.

Odds Ballklubb var pilotklubb på den nye merkevaren og sammen med klubben skapte Norsk Toppfotball et Fanzone-konsept som klubben testet ut på fire kamper i fjor høst.

Konseptet ble godt mottatt og en suksess med over 1.000 besøkende i området på hver kamp. Dermed valgte Norsk Toppfotball å tilby konseptet til alle Eliteserieklubbene fra 2017. Klubbene får tilbud om en grunnpakke bestående av ulike elementer, men de står fritt til å sette sitt eget lokale preg på Fanzone. 

11 av klubbene har takket ja og kjører Fanzone på minimum 10 kamper i 2017. Planen er å lansere konseptet på samtlige arenaer i Eliteserien fra 2018. Se hvilke klubber som har Fanzone i 2017 her.

Fotballen og kampene er fortsatt viktigst, men gjennom dette tilbudet ønsker å forsterke og utvide totalopplevelsen for publikum – vi vil knytte sporten og publikum tettere sammen med et hovedfokus på barnefamilier og supportere.

Alle 11 klubbene er nå i full gang med konseptet og tilbakemeldingen så langt er veldig gode fra publikum og klubbene.

Vi jobber kontinuerlig med utvikling av konseptet og klubbene deler erfaringer og inspirerer hverandre fra runde til runde.

Mål:

Gi familiene og supporterne en grunn til å komme tidligere og oftere på kamp – økte tilskuertall og økte kampdags-inntekter
Bygge sterkere relasjoner til supportere og publikum med barn og familier i hovedfokus
Tilby nye kommersielle muligheter for klubb-partnere og sentrale samarbeidspartnere

Annonse: